Audio

Inleiding

Bij de term 'archief' wordt vaak in eerste instantie gedacht aan archiefdocumenten die op eerder traditionele dragers zoals papier of perkament bewaard en ontsloten worden. Toch is er ook waardevol archiefmateriaal dat op heel wat minder gebruikelijke dragers wordt bewaard. Veel instellingen bezitten een geluidsarchief. Oude geluidsopnamen vereisen een bijzondere technische kennis en eigen apparatuur om ontsloten te kunnen worden. Bovendien zijn deze documenten samen met videobanden zowat de meest kwetsbare die in een archief worden bewaard. De duurzaamheid van de geluidsdragers laat echter geen lange termijn bewaring toe. Door de slechte toegankelijkheid van audioarchieven worden ze niet zo frequent geraadpleegd. Het verval waaraan de audiodragers worden blootgesteld blijft vaak onopgemerkt maar is niettemin onomkeerbaar.

Digitalisering kan hier een belangrijke rol spelen in het behoud en de ontsluiting van deze waardevolle tijdsdocumenten. Ook hier hebben het stadsarchief Antwerpen en het DAVID project een voortrekkersrol. Er werd een aanzet gegeven rond de digitalisering van audiodocumenten.

   F. BOUDREZ, Standaarden voor digitale archiefdocumenten, Antwerpen, Stadsarchief Antwerpen, 
   2001-2004. [1]
het digitaliseringsproces: p. 35-37 formaten: p. 38-41 (MPEG, PCM, WAV, AU/SND, AIFF)
   Digitaal ArchiVeren. rIchtlijn & aDvies: 4. Standaarden voor bestandsformaten [2]
   Digitaal ArchiVeren. rIchtlijn & aDvies: 9. Digitaliseren van analoge archiefdocumenten [3]
   Digitaal ArchiVeren. rIchtlijn & aDvies: 10. Migratie naar archiveringsformaten [4]

De uitdaging

Zowel het conserveren van het originele, analoge materiaal als de digitalisering, bewaring en ontsluiting brengen ook hier een geheel eigen problematiek met zich mee. L. Baaten heeft een eerste reeks aanbevelingen heeft geformuleerd naar een conserverings- en digitaliseringsbeleid toe. Het is de bedoeling van cDAVID om op basis van deze aanbevelingen verder onderzoek te verrichten binnen het domein van het geluidsarchief. Ook hier willen we aan de hand van case studies een aantal praktijkgerichte aanbevelingen uitwerken naar het opstarten, on line ontsluiten en onderhouden van digitale audiobanken toe.

Het cDAVID project wenst antwoorden te bieden voor concrete vragen rond het opzetten van digitale audiobanken zoals auteursrechten, budget, beheer, planning, etc.

   L. BAATEN, Krachtlijnen conservings- en digitaliseringsbeleid. Geluidsarchief, Antwerpen, 
   Stadsarchief Antwerpen, 2002-2003. [5]
   H. DEKEYSER, Digitale archivering: een juridische stand van zaken vanuit Belgisch perspectief. 
   Deel 2: Auteursrecht, technische beschermingsmaatregelen en wettelijk depot, Antwerpen, 
   Stadsarchief Antwerpen, 2004.[6]
   A. LEYSEN, Auteursrechten, audiovisuele archieven, Antwerpen, Stadsarchief Antwerpen, 2001. [7]
Afkomstig van CDAVID NL, de Vrije Encyclopedie. "http://www.cdavid.be/index.php/Audio"

image:antwerpen.jpg


image:leeuw.gif
Met steun van de Vlaamse minister van Cultuur, Jeugd, Sport en Brussel